בנאמנות אין סבל. אין אובדן. הנאמנות עדינה היא ומברכת את כל הנוגעים בה. אפרת שר-שלום על נאמנות עצמית
"נאמנות אמיתית אינה סוטה מן הדרך.
בהיותה עקבית, היא ישרה לחלוטין. בהיותה יציבה היא מלאת אמון.
בהיותה מבוססת על היעדר פחד, היא עדינה. בהיותה בטוחה, היא מלאת שמחה. ובהיותה בטוחה בעצמה, היא סובלנית". (מדריך למורים, קורס בניסים)
בעולם הזה בו כולנו מהלכים עם תפיסה אישית מופרדת, עם צדק אישי שונה מצדקתו של האחר, איך אפשר שנהיה נאמנים? למי עלינו להיות נאמנים? לעתים נאמנותנו לעצמנו נחווית כבוגדנות שלנו לאחר. לעתים נמצא עצמנו נאמנים יתר על המידה לאחר בעוד אנו זונחים את עצמנו. האם זוהי נאמנות?
שתי אפשרויות למידה עומדות בפנינו. שני עולמות שונים לגמרי שילמדו אותנו דברים שונים בתכלית אודות הנאמנות. עולם אחד הוא עולם שמקורו בפחד ובפירוד. עולם זה מלמד אותנו כי מה שנלקח מאיתנו חסר לנו. בעולם הזה מי שבוגד בנו יכול אפילו להרוג אותנו. בגידה מתקשרת עם גזלת חיים, עם פגיעה, איום ולקיחת כל מה שהוא יקר לנו. רק המחשבה להיות בוגדים או נבגדים מעוררת בנו פחד מוות.
על פי תפיסה זו ביכולתנו להיות נאמנים לאדם אחד בלבד. אי אפשר שהנאמנות תהא זהה לשניים. לפעמים נמצא את עצמנו לא נאמנים לעצמנו מפחד שמא נפגע באדם אהוב. פעמים אחרות נמצא את עצמנו פוגעים בעצמנו ובאדם אהוב, רק מתוך הפחד לפגוע.
נאמנות אינה יכולה להכיל ויתור. אין בה כאב. אם חוויית האובדן והסבל הינם תוצאה של הנאמנות, כדאי שנטיל בנאמנותנו ספק. בנאמנות אין סבל. אין אובדן. הנאמנות עדינה היא ומברכת את כל הנוגעים בה.
אפשר שנהיה נאמנים אך ורק לעצמנו. אין מה לדאוג, הנאמנות המוחלטת שלנו לעצמנו תדאג להכיל בתוכה את הנאמנות שלנו לכל דבר ביקום. נוודא שיושרנו מוחלט, נדאג לכך שמחשבותינו תהיינה תואמות את מוצא פינו ועשייתנו מאוחדת עם שניים אלו. יושרנו המוחלט יעזור לנו לוותר על כל סכסוך או ניגוד פנימי. יושר מוחלט טומן בחובו נאמנות מוחלטת ושלום ללא גבול.
הנאמנות שלנו חייבת להתיישר עם רעיון השלום